måndag, oktober 15, 2007



Jag brukar göra min egen potpurri, speciellt på hösten
och på julen.
Enligt receptet på detta , ska man skiva äpplen och lägga på ett
galler i ugnen, i 50 grader.Detta ska vara klart på en timma.
Hos mig tog det först 4 timmar, sen tänkte jag att jag kan ju inte vara
vaken hela natten för att vänta på mina äpple skivor.
Så jag höjde värmen till 150 grader, då var dom klara på 40 minutet:)
Och det doftar ju ljuvligt i köket!

Har ju också hunnit sy lite...
Nu när jag vet hur man kan få bilder att fästa på tyg,
så har jag ju en massa olika idéer.
Tidigare har jag sytt en linne påse för att ha mina paraplyer i,
och den gula påsen har jag mina värme ljus i.
Idag blev strutet klar, och nu har jag flera strutar på gång.
Tänkte att man kanske kan ge bort lite strutar, som man fyllt med något.
Tack så jätte mycket för era fina kommentarer hos mig!
Ni är så gulliga och snälla:)




13 kommentarer:

faster atta sa...

Din strut är jättefin! Att fylla en strut och ha med sej som gåbort gåva skulle nog vara jätteuppskattat! Bra idé.

Sånt är Livet sa...

Prövade förra julen att torka apelsin skivor hm en del blev aldrig torra haha ,men nu skall jag pröva med äpplen denna gång har så många hemma,gillar ljuset å äppleskivorna ,enkelt å fint :/lisbeth

Hulda sa...

Spennende med poutporri, jeg tenkte å kjøpe hel nellik og hel kanel som jeg skulle dekorere med til jul. Er jo så deilig lukt av det også. Fine ting du har sydd. :)

MiaMaria sa...

Vilka fin saker du gjort.
När man väl börjat är det svårt att sluta.

Ha´det gott!
Miamaria

Anonym sa...

Hej! Det här är din hemliga vän som skriver. Jag har inte hunnit skicka ditt paket eftersom jag ligger hemma sjuk. Ska försöka få iväg det så snart som jag bara orkar eller lyckas övertala sambon :-). Ledsen att du får vänta lite...

Nette sa...

Hjemmelaget poutporri ja...så bra! Fine strutar du har sydd:)))

Anonym sa...

Nu är gåvan skickad. Jag hoppas att du får den imorgon!!! /DHV

Ljuva ro sa...

Så fint det var med äppleskivorna! Jag har aldrig provar att göra så själv utan alltid köpt färdigt... nu får det bli ändring på det! så fina påsar du gjort oxå!

MODERN COUNTRY sa...

Ojoj, for noen flotte poser!
Så artig at du snakker om potpurri i dag, Jeg laget nemlig noe selv her om dagen av appelsinskall. Satte ovnen på 200 grader i 15 min. da var skallet brun, crispy og luktet kjempegodt. Men har lest at det du gjorde også er en god ide. Må prøve det også. Herlig bilde!
Ha en underbar weekend gumman!
Jeg får besøk fra Norge i dag, så jeg skal kose meg masse hele helgen :)
Klem, Aina

Anonym sa...

Hmm, jag har köpt mitt potpurri jag..... lite lat är jag nog allt. *s*

n o r d i n g å r d e n sa...

Så mycket fint du gör och så kreativ du är, såna gulliga påsar och allt, och vackert arrangemang med torkade fruktskivor, jättesnyggt! Trevlig helg, Mari.

Hem och Lycka sa...

Å vad fina strutar och påsar! Har funderat själv på det där att torka apelsinskivor men inte kommit mig för.. kanske i år! eller så köper jag ;-) kram!

Magdalena Martin sa...

Hej hej! det var jättelänge sen jag skrev hos dig, men jag är inne lite då och då :) Toppen med ett "recept" på ungstorkad frukt för det påminde mig verkligen om något jag velat göra så länge men aldrig blivit av! men nu jäklar anama ska det bli :-D är det samma som gäller med lime och apelsin?? för det är så snyggt med torkat av dom.
Trevlig helg på dig, kram kram
Magdalena