tisdag, oktober 02, 2007



Jag hittade ett gamalt tyg, som jag fått av en trevlig
och god vän.
Hon skulle "rensa ut" och ville kasta en del saker.
Bland annat 5 meter tyg!
Ja, tack! sa jag och kom hem med 5 meter, helt oandvänt tyg.
Det har dessvärre legat i mitt skåp jätte länge...
Men i helgen när jag bara slappade, så tog jag fram min bok.
Enkel Virkning av Erika Knight.
Det är en väldigt trevlig bok.
I den här boken handlar det om saker man kan förgylla sitt hem med.
(är lite förvånad över varför tofflorna är med på omslaget)
Som kuddar, mattor, förvarings korgar, mormors pläd o.s.v.
20 enkla beskrivningar, det krävs inga förkunskaper heller.

Ja, nog om det...
jag började i allafall att riva upp 2 cm breda tyg remsor,
som jag gjort ett nystan av.
Sen var det bara att börja virka.
Jag virkar en rund liten matta som jag ska ha, här hemma.
Ska visa bild sen när jag är klar:0)

9 kommentarer:

MiaMaria sa...

Tack för besöket.
Låter spännande det du berättar. Kul att få se mattan så småningom.
HA´en trevlig kväll!
// Miamaria

Eva Agnes sa...

Jag ser, jag ser... Vilken jättefin matta det kommer att bli. Fiffig idé att virkas av trasorna.

Det funkar jättebra med datorn nu. Jag satt och tragglade till framåt tre i natt. Men nu börjar jag känna mig hemma med det här.
Kramar Eva Agnes

Anonym sa...

Hej
kul idé - ska bli spännande att se! Kommer ihåg att jag lärde mig virka ett nystan en gång i tiden. Kom nämligen aldrig underfund med hur man började på "slag nr " eller vad det nu kan heta - men det är väl en bedrift att ha virkat ett snöre!
Kram från Kicki

Mia sa...

Oi, så artig dette så ut da... Jeg tittet faktisk i et gammelt "Vakre Hjem" blad, hvor det var en artikkel om akkurat det samme, om å hekle gulvteppe og tevarmer av tøyremser (i artikkelen var det brukt remser av gamle stoffer, alt fra laken etc). Og jeg tenkte at yesss...! det hadde vært morsomt å prøve seg på... Jeg gleder meg til å se teppet ditt ferdig.

n o r d i n g å r d e n sa...

Virkning är inte min grej men jag är impad av de som kan, som du! Och så måste jag berömma ditt vackra foto!! : ) Mari.

Nette sa...

Jaaa, dette er gøy! Lagde noen kurver av gammelt opprevet sengetøy jeg for en stund siden. Gleder meg til å se matten ferdig, ser bra ut:-)))

Ljuva ro sa...

Åh va duktig du är! Virkning, stickning och annat handarbete är verkligen i tiden, så mysigt! Önskar jag kunde...

Sånt är Livet sa...

å nu blev jag sugen på de med ! haha virka med så grov nål går så fort oxå.kommer ihåg typ för 100 år sedan virkade man runda mattor av plastremsor,å nu kom jag på att jag sett virkade mattor av systembolagets plastkassar lila ,grönt./ kram Lisbeth

Hem och Lycka sa...

nämen du, å shit vad fint det blir! vad duktig du är! kram