torsdag, september 04, 2008


I helgen ringde en god vän upp mig,
och undrade vad hon skulle göra med alla äpplen som
bara växer och växer.
Hon funderade på att låta älgarna få äta upp dom!

Ja ha, sa jag.Men jag kommer gärna på en kopp kaffe:)
Tomten är rena sagan för mig,
över 100 år gammal, och huset är helt otroligt vackert.
tyvärr fick jag inte fotat inne i huset....


Men nog tog jag fram en stege och började plocka massor av äpplen:)
Plocka så mycket du vill sa dom!
Jösses tänkte jag, jag kommer aldrig hem, för äpplena tar aldrig slut!

Väl hemma, så funderar jag på att kanske åka till ett musteri, eller
kanske någon där ute har ett fint recept på äpple saft
eller något annat gott tips?

Jag undrar också över om någon kanske vet vad det
kan vara för sorts äpplen? Trädet lär vara jätte gammalt.

Jag har redan hunnit koka äpple marmelad,
som jag smaksatte med lite vanilj.
Må så gott!

5 kommentarer:

Inspiration i vitt sa...

Om du bodde i närheten av mig så skulle du kunna få hur många ton äpplen du vill.
Har tyvärr inget bra recept att ge dig men man kan ju torka äppelskivor att hänga upp till jul,vackert.
Kram/Ingela

Snusilus o Sannibus sa...

Hej :)

Åh mums, hmm vad kan man göra... äpplekaka, äppelmos.... äpplesaft har jag aldrig provat men juice finns ju... Åh äpplepuffar! Skala, kärna ur och skär ett äpple (eller fler) i små små bitar, stek bitarna i lite smör och vanilj på låg värme. Under tiden låter du två smördegsfyrkanter puffa upp i ugnen. Sen skär du delvis igenom puffarna på snedden så att man kan lyfta på locket lite. Där i lägger du äpplebitarna och ringlar lite kolasås över. Antingen kan du lägga i vaniljglass också eller så kan du ha den brevid :) Jättegott!!

Verkligen ett maffigt träd!

Ha en fin helg!

Kram, Susanne

Nygammalt sa...

Ååååh vad gott!! Älskar svenska äpplen. Men jag har tyvärr inget recept.

Trevlig helg!
Kram.

Thyrasgård sa...

Halloj där
vilken mysig liten äppelberättelse! Här har vi aldrig några bekymmer vart vi ska göra av trädgårdens äpplen. Finns några aspiranter i stallet som gärna mumsar i sig dem... Ja, ska bli kul med fölisen. Måste ju visa en bild på honom när han kommer i månadsskiftet oktober/november.
Kram från Kicki
på Thyrasgård

Nette sa...

Oi, så flott at du kunne få dem da! Håper du har fått lagd noe godt:)